Lilasta ontelokuteesta neulotaan sileää oikeaa. Viimeiseksi on tehty kaksi-oikein-yhteen-  kavennus.

Miten tavallinen ja selkokielinen neuleohje eroavat toisistaan?

Tavallisessa neuleohjeessa käytetään paljon lyhenteitä. Se auttaa tiivistämään ohjeen pieneen tilaan. Lyhenteiden täytyy olla tuttuja ja sinun pitää jo osata tai tietää ennakkoon, miten lyhenteen kuvaama työvaihe tehdään.

Selkokielinen neuleohje lähtee siitä ajatuksesta, että

  • voit olla ensikertalainen puikoissa
  • sinulla on ehkä oppimisen tai hahmottamisen vaikeuksia tai lukihäiriö
  • ehkä opettelet suomen kieltä ja haluat oppia sitä lisää rakkaan harrastuksen kautta
  • olet turhautunut liian vaikeisiin neuleohjeisiin

Riittää, että oikea ja nurja silmukka ovat sinulle tuttuja 

Kaikki Selkosilmukat-neuleohjeet ovat sellaisia, että sinun täytyy osata ennalta vain oikea ja nurja silmukka (nekin voit tarvittaessa opetella Opi neulomaan -selkokirjastani). Selkokielisessä neuleohjeessa on valokuvat jokaisesta työvaiheesta, joskus jopa kerros tai silmukka kerrallaan. Vaikeat kohdat, kuten kavennukset, on nekin kuvattu tarkkaan.

Tavallisen ja selkokielisen ohjeen ero käytännössä

Annan sinulle esimerkin. Tavallinen ohje vaikka käsityölehden sivulta on tässä:
"2 o yht"

Selkokielinen ohje kertoo saman kokonaisilla lauseilla ja näyttää myös kuvalla:

Neulo kaksi silmukkaa oikein yhteen.

Annan toisen esimerkin, joka kertoo ohjeiden erosta. Tavallinen vauvan sukkien ja lapasten ohje vie noin arkin verran paperia ja siinä on ehkä vain yksi kuva valmiista neuleista. Selkokielinen ohje sisältää useita selkeitä kuvia neulomisen vaiheista, jotka ohje kertoo tarkkaan myös sanallisesti. Niinpä sama ohje vauvan sukkiin ja lapasiin on selkokielisenä on selvästi pidempi, yli 10 paperiarkkia. 

Selkokieliset ohjeet löydät Selkosilmukat-verkkokaupasta - Onnistumistakuu!

Jos selkokieliset neuleohjeet eivät ole sinulle tuttuja, kokeile Selkosilmukat-neuleohjetta. Tai osta verkkokaupasta Opi neulomaan -kirjat. Käsityön ABC-lehdessä on Selkosilmukat-palstani, mutta palstan ohjeisiin vaihekuvat eivät mahdu. Verkkokaupan ohjeet ovat paljon yksityiskohtaisempia.

Olen varma, että pääset eteenpäin ja opit uutta helpolla tavalla. Siksi Selkosilmukat-ohjeissa on Onnistumistakuu!

Lue lisää Onnistumistakuusta täältä.

Tartu rohkeasti puikkoihin, vaikka et olisi paljon neulonut tai ehkä neulonut ollenkaan. Tämä harrastus antaa hyötyä, iloa ja haasteitakin - ja vie mukanaan!

 




        
Takaisin blogiin

Kirjoita kommentti