Oranssi, vihreä ja kaksi sinistä lankakerää, joihin on työnnetty ristiin puiset neulepuikot.

Neuleohje selkokielellä: kenelle ja miksi?

Neulomisen pitäisi tuntua rauhalliselta. Sellaiselta tekemiseltä, jossa kädet saavat tehdä työnsä ilman kiirettä ja mieli saa levätä mukana.

Silti saatat luovuttaa jo ennen aloittamista. Ohje näyttää tiiviiltä. Lyhenteitä on paljon. Rivien väliin jää asioita, jotka pitäisi jo valmiiksi tietää. Yhtäkkiä neulominen ei tunnukaan helpolta, vaan raskaalta.

Selkokieliset neuleohjeeni syntyivät juuri tähän kohtaan. Ne on tarkoitettu sinulle, joka

  • kaipaat tavallista paljon selkeämpiä ohjeita
  • olet aloitteleva neuloja
  • palaat harrastuksen pariin tauon jälkeen
  • väsyt helposti pitkiin ja tiiviisiin ohjeteksteihin
  • haluat neuloa rauhassa ilman jatkuvaa arvaamista

Selkokielinen ohje ei kiirehdi vaan se kulkee rinnallasi, juuri sinun tahdissasi.

Mitä selkokielinen neuleohje tarkoittaa käytännössä?

Selkokielinen ohje etenee loogisesti kohta kohdalta. Selitän asiat auki, enkä oleta, että tiedät kaiken ennakkoon. Kerron ohjeessa myös, mitä seuraavaksi tapahtuu, jotta tiedät koko ajan missä kohtaa työtä olet.

Näytä kaikki työvaiheet myös valokuvina kuvina, sillä kuvat auttavat sinua hahmottamaan, mitä kuuluu tehdä.

Tavoitteeni ei ole yksinkertaistaa liikaa, vaan tehdä neulomisesta sujuvaa ja turvallisen tuntuista. Siksi selkokielisen ohjeen avulla onnistuu vaikeampikin neule.

Miksi selkokielinen neuleohje maksaa enemmän?

Selkokielisen ohjeen tekeminen vie paljon aikaa. Kirjoitan ja valokuvaan jokaisen työvaiheen auki Muokataan ohjetta niin kauan, että sitä on helppo seurata myös silloin, kun keskittyminen herpaantuu tai neulominen keskeytyy välillä.

Kyse ei ole vain ohjeesta, vaan oppimisen polusta, jonka sinulle tarjoan. Siksi selkokielinen neuleohje on hinnoiteltu eri tavalla kuin perinteinen, tiivistetty ohje.

Mitä sinun pitää osata etukäteen?

Yllättävän vähän! suunnittelen kaikki Selkosilmukat-neuleohjeet niin, että sinun tarvitsee osata vain kolme asiaa: kuinka luodaan silmukoita ja kuinka neulotaan oikea ja nurja silmukka. Loput opit työn edetessä.

Tällä tavalla pystyt tarttumaan myös hieman vaativampaan neuleeseen, jos haluat: ohje opettaa sinulle uusia tekniikoita.

Tähän loppuun annan sinulle kuitenkin pienen varoituksen. On nimittäin mahdollista, että jossain vaiheessa huomaat tarttuvasi puikkoihin yhä useammin! Yksi neule valmistuu ja seuraava alkaa olla jo mielessä. Tätä ilmiötä kutsutaan neuloosiksi.

Se on täysin vaaratonta. Ja usein se on merkki siitä, että olet löytänyt tekemistä, joka tuntuu omalta.

Takaisin blogiin

Kirjoita kommentti