Mitä selkokielinen neuleohje tarkoittaa?
Selkokieliset neuleohjeet – ja miksi ne voivat olla juuri sitä, mitä kaipaat?
Olet varmasti huomannut, että tavallinen neuleohje vilisee lyhenteitä: muutaman kirjaimen ja numeron merkkejä, jotka yrittävät pakata kokonaisen työvaiheen pieneen tilaan. Ne toimivat silloin, jos termit ovat jo tuttuja ja tiedät valmiiksi, mitä esimerkiksi 2 o yht tarkoittaa ja miten se tehdään. Tai jos tiedät jo, mitä tasoneule tai intarsia tarkoittavat.
Mutta entä jos et vielä tiedä? Tai neulomiseen liittyvät sanat ovat unohtuneet? Ehkä mieluummin oppisit rauhassa, ilman arvuuttelua? Haluaisit vain neuloa ilman että sinun täytyy tulkita käsityösanastoa kuin vierasta kieltä?
Tähän tarpeeseen syntyivät selkokieliset neuleohjeet.
Kenelle selkokielinen neuleohje sopii?
Ajatukseni on yksinkertainen ja lempeä: neulominen sopii kaikille.
Ehkä olet:
- ensikertalainen, joka vasta haparoi neulomisen ensi askeleita
- oppimisen haasteiden tai hahmotusvaikeuksien kanssa kulkeva
- suomen kieltä opiskeleva ja haluat oppia lisää rakkaan harrastuksen kautta
- turhautunut liian vaikeisiin ohjeisiin
- tai vain ihminen, joka nauttii selkeästä, yksityiskohtaisesta neuvomisesta
Selkokielinen ohje ei vaadi paljon: sinun täytyy osata vain silmukoiden luominen jollakin tavalla – mikä tahansa tapa käy – sekä oikea ja nurja silmukka. Kaiken muun näytän ja kerron sinulle.
Miltä selkokielinen ohje käytännössä näyttää?
Selkosilmukat-ohjeet ovat vierelläsi kuin ystävä, joka istuu sohvalla ja näyttää kädestä pitäen: “Näin tämä tehdään”. Jokainen työvaihe on kuvattu valokuvien avulla. Joskus kuvat näyttävät työn etenemisen jopa kerros kerrokselta tai silmukka silmukalta., kuten vaikka kavennukset.
Annan sinulle esimerkin. Tavallinen ohje vaikka käsityölehden sivulta on tässä: "2 o yht".. Selkokielinen ohje kertoo saman kokonaisilla lauseilla ja näyttää myös kuvalla ja kuvatekstillä, kuten alla.

Neulo kaksi silmukkaa oikein yhteen.
Tai toinen esimerkki: tavallinen vauvan sukkien ja lapasten ohje vie ehkä yhden paperiarkin ja sisältää yhden kuvan valmiista tuotteista.
Selkokielinen versio vie yli kymmenen arkkia, koska jokainen vaihe näytetään sinulle. erikseen. Rauhallisesti, selkeästi, askel askeleelta.
Selkosilmukat-neuleohjeilla on Onnistumistakuu
Jos selkokieliset neuleohjeet eivät ole sinulle tuttuja, kokeile jotain Selkosilmukat-neuleohjetta verkkokaupasta. Tai osta Opi neulomaan -kirjat. Käsityön ABC-lehdessä on Selkosilmukat-palstani, mutta palstan ohjeisiin vaihekuvat eivät mahdu. Verkkokaupan ohjeet ovat paljon yksityiskohtaisempia.
Olen varma, että pääset eteenpäin ja opit uutta helpolla tavalla. Siksi Selkosilmukat-ohjeissa on Onnistumistakuu! Saat rahasi takaisin, jos et onnistu ohjeen avulla neuleen tekemisessä. Voit myös aina kysyä lisäkysymyksiä sähköpostin kautta.
Tartu rohkeasti puikkoihin, vaikka et olisi paljon neulonut tai ehkä neulonut ollenkaan. Tämä harrastus antaa hyötyä, iloa ja haasteitakin. Ja joskus se vie mukanaan niin, että huomaat matkalla oppineesi enemmän kuin arvasitkaan!
1 kommentti
Upea idea. Selkokielellä 🤗